Op vrijdag 27 november werd via een online bijeenkomst de uitslag door de jury van de NRW bekendgemaakt. Helaas mocht Winkelcentrum Enschede Zuid de hoofdprijs niet in ontvangst nemen, maar trots zijn we wel op Zuid!
Een toekomstbestendige winkelomgeving
Na de nominatie van het winkelcentrum volgde een spannende tijd waarin onder andere de juryleden het winkelcentrum bezochten en de marketingstrategie onder de loep namen. “Wat onze aanpak bijzonder maakt? Met meer dan 50 eigenaren en ruim 70 winkeliers hebben we één visie geformuleerd,” vertelt Ellen Zwaving, communicatiemedewerker bij bureau Raakkracht. “We hebben ingezet op de versterking van de sociale meerwaarde van het winkelcentrum. En daarmee duurzame verbindingen te leggen tussen betrokkenen in de wijk. We geloven namelijk dat als we de handen ineen slaan, er de mooiste dingen ontstaan. Samen met ondernemers, bewoners én partijen uit de wijk zorgen we samen voor een fijne wijk.”
“En de cijfers liegen niet,” vult Haringsma aan. “We meten continu bezoekersaantallen, kasaanslagen en regelmatig klantwaarderingen. Zo evalueren we onze acties en stellen, indien nodig de strategie bij. We vergelijken regelmatig onze bezoekersaantallen met andere, soortgelijke centra. Waar andere centra ernstig hebben geleden onder de coronamaatregelen, hebben wij een lichte stijging van 3-4% ten opzichte van de cijfers van vorig jaar weten te realiseren. Wel met de coronamaatregelen in acht nemend natuurlijk. Veilig winkelen staat bij ons voorop.”
Samen maken we Zuid, ook ten tijde van corona
Winkelcentrum Zuid, zoals het gebied in de volksmond wordt genoemd, heeft na de verbouwing en heropening van vorig jaar ingezet op noaberschap. Dat is typisch Twents voor: we zijn er voor elkaar en met elkaar. Onder de noemer van ‘Samen maken we Zuid’ gaat het niet meer alleen om verkooppunten maar gaat het juist om het sociale aspect. Een verschuiving van winkelcentrum naar ontmoetingsplek.
“Verbinding met de wijk staat dus bij ons voorop. Met corona was dit een uitdaging, want hoe zorg je voor verbinding, zonder fysiek bij elkaar te kunnen komen? Zonder elkaar daadwerkelijk te ontmoeten? In plaats van bij de pakken neer te zitten, hebben we gekeken naar: wat kan nog wél? Hieruit zijn de mooiste acties en initiatieven ontstaan. Denk bijvoorbeeld aan de liefdespost, de tassenactie, het uitdelen van gratis ijsjes aan de thuisblijvers op Zuid en de Noaberdag wensactie,” aldus Zwaving. De acties zijn terug te lezen op de website: www.wcenschedezuid.nl.
De toekomst van Zuid
“Ondanks dat we niet de ultieme hoofdprijs in de wacht hebben gesleept, zijn we blij met de erkenning voor onze effectieve marketinginspanningen”, zegt Zwaving. “We hebben ondanks corona veel in de stokken weten te zetten. We kunnen niet wachten tot corona voorbij is, want we hebben veel mooie plannen op de plank liggen. Ook gaan we natuurlijk verder met het leggen van duurzame verbindingen in de wijk. Want we zien nog heel veel mooie kansen. Samen maken we Zuid!”